Tuesday 18 September 2012

Collagen, menolong utk cantik dan jaga sendi,Part 1

As salam semua yang cantik manis atau bercita-cita nak lebih cantik,

Isu collagen mungkin dah biasa anda dengar bagi kebanyakkan orang tapi saya nak menyentuh nya dari segi sains. Dalam tugasan saya , dah berjenis-jenis collagen saya analisa, rasa dan ada setengahnya cuma check secara luaran sbb ada some restriction untuk di rasa..( halal issue)
Anda tahu apa tu collagen?
Dalam badan kita pun ada collagen...dan badan pun boleh synthesis collagen tapi bila umur dah semakin meningkat, kadar synthesis tu telah berkurang dan kadar kikisan pun semakin lebih...
Okay - saya ada banyak citer pasal collagen ni..tapi meh saya mulakan citer dgn jenis-jenis collagen yang saya dah analisa dan cuba...

Collagen dari tulang sternum ayam..pernah dengar???  yang ini dari US, mak aii..mahal giler..harga nya mencecah puluhan ribuan ringgit untuk 1kg..mampu ker nak beli??? bayangkan supplier pun bukan nya bagi beli 1kg, mesti berkilo2 sebagai distributor..tapi sbb depa nak saya cuba, depa bagi lah sample...tapi..sayang saya cuma dapat test kelarutan collagen dalam air in different temperature, test samada membentuk mendakan atau tidak, bau tapi tidak rasa..sbb sample yg saya dapat ni, tiada jaminan halal...Maklum ler, datang dari ayam umur 6 minggu...kalau ayam x disembelih secara halal dan mengikut hukum syarak..cam ner nak dapat halal nyer...dan supplier pulak sbb demand tinggi so depa x pun nak comply to halal for now..hampeh!!

Tapi collagen ni byk clinical test..yg utama dalam kesihatan sendi..saya check kat farmasi, ada jual..dan mmg tiada tanda halal. Katanya dlm masa sebulan kalau org nak kena operate sendi/lutur kebanyakkan boleh berjalan semula..katanya lah..saya x berani komen sbb saya tak cuba..dan makcik saya yg sakit lutut, saya x boleh nak rekomen...tapi saya bagi la kat kawan2 cina ...

Okay, collagen lain yang saya cuba adalah dari sumber halal iaitu dari sumber marine...iaitu ikan la..saya belum lagi jumpa collagen dari sumber tumbuhan seperti yang saya baca dlm blog..sapa ntah..ari tu...

Anyway, you all tahu tak kenapa ikan tengalan tu banyak sisik dan sisik nya orang zaman dulu kata sedap makan..dan mengapa agaknya org dulu2 cantik kulit..well..hehe kebetulan atau tak..collagen dalam sisik kot..

Setakat ini sumber collagen kat ikan ialah dari sisik atau kulit ikan yang berjaya dikomersialkan...bila dah dikomersialkan, ia dalam bentuk serbuk..nanti next post saya bagi gambar pula yer..

So, collagen dari sisik ikan....Huh?? sisik ikan..yer, mmg betul dan selalunya yang datang dari sisik ikan ni murah...dan baunya..masyAllah..hanyir sikit la...kalau tahan nak cantik...telan jer lah..sbb tu cuba tengok sisik ikan tetap teguh dan cantik kan...agak2 sbb byk kandungan collagen kat sisik tu kan...( errr..lepas ni jgn le ada pulak suruh maid kutip sisik ikan lepas siang ikan tu..hehehe)

Yang pernah saya cuba, test dari Korea, Jepun, China....depa ni produce dan manufacture pakai biotechnology process dan cuba teka mana depa dapat sumber bahan mentah nak produce collagen ni...cuba la teka......................
Kebanyakkan yang saya dah test, sumber nya datang dari ikan talapia.....Wahhh! now you all know kan....
dan dapat dari sumber negara Vietnam dan Indonesia...you all perasan tak ikan dory yg beli kat Giant tu kdg2 dtg dari Vietnam sbb depa mmg pengeluar besar ikan/seafood utk di eksport termasuk ke US....
Ikan talapia saya tak makan tapi saya cuba jugak lah collagen ni sebagai sebahagian dari kerja......setengahnya okay..setengahnya bau ajer dah nak muntah...uwekk!!

Okay - tadi saya cakap boleh datang dari sisik atau kulit kan...
Cer...you all tengok ikan kan..depa berenang ke atas atau jauh ke dalam air dgn tekanan (pressure) yang berbeza..kulit dia berkedut atau rosak tak?...tak kan!! Mereka tetap maintain dan tegang dan body pun baik..sungguh terbaik ciptaan Allah tu amat besar dan terperinci...

Bergantung kepada manufacturer dan proses yang diaplikasikan...hasilnya adalah berbeza....dan bagaimana ia diproses...nantikan...yer...part 2 dan seterusnya...dan nak tahu collagen mana yang saya rekomenkan....nanti yer...

Okay, meantime...jaga kesihatan, minum banyak air, jgn lupa Vitamin C dan nanti saya syorkan Collagen terbaik utk anda...

Kecantikkan juga perlukan rehat yang cukup..Have a good rest..

As salam - Puan Cantik Manis

No comments:

Post a Comment