Tuesday 22 February 2011

Kes penipuan di China selepas Melamin..dan cosmetik tiruan di Malaysia!

Assalamualaikum,

China ni apa nak jadik la...hari tu kes melamin, ni kes "leather milk" pulak.
Kes penipuan sbb nak untung banyak!
"Leather milk" di namakan tragedi ini sbb bahan terlarang tu sebenarnya bahan dari binatang yang digunakan dalam pembuatan kasut leather). Bahan2 ni bukan food grade tapi untuk industrial grade. Tapi sbb dari binatang so ada unsur2 protein, so depa pi masuk dlm susu. Protein yang bukan diproses utk food grade bahaya sbb boleh merosakkan organ dalaman.
Kenapa protein dari binatang dan synthetic mcm melamin d masuk dlm susu?
Sbb bila depa jual susu fresh, di bayar mengikut kadar protein dan fat nya. Lagi tinggi protein lagi mahal harganya.. Tapi susu ni dia ikut seasonal, ada musim tinggi protein dan seterusnya akan rendah sedikit...yer lah quality susu ikut pemakanan, cuaca dan sebagainya..

"Leather milk" scare in China

China has sought to calm public concern about the new milk safety scandal, saying it has stepped up scrutiny of production.

Petikan dari onlin DW-World.DE
 
Malaysia - la balik2 kes kosmetic tiruan. Yang ini dah lama dah kes nya, yang mana bila nak berdaftar, pihak syarikat akan bagi yang terbaik dan bila dah dapat kelulusan, mula lah letak kan bahan2 terlarang sbb selalunya nak cepat dapat results dan nak murah kan kos produksi....yang terima kesan - pengguna, walhal peniaga untung besar..
 

Mengikut berita harian, produk Body Trimz ni ada bahan terlarang, saya gi tengok RM 75 untuk 10 sachets. Atau RM 7.50 untuk 1 sachet. Tengok kan bahan2 nya macam biasa ajer..tapi bila berita harian kata ada sibutramine. Tak tahu lah betul atau tak pengeluar ada masuk kan bahan ini tapi ini ikut berita harian, so apa tu sibutrame ( sebut see boo tra men)
Untuk yg nak tahu -ni yang bahaya sbb bahan ubat ini selalunya di beri kepada orang yang obese ( gemuk giler la tu) dengan diet yang rendah calori. Dan ubat ni tak boleh sesenang hati di ambil kalau seseorang tu juga ada ambil ubat bersangkutan demam selsema, sakit jantung, etc.. Bahaya tau, nanti lelaki tu nak jadik 'gagah perkasa' tengok terkulai selamanya...cam ner?
 
NURIZ - DAY & NIGHT CREAM

Semua gambar2 ni ada dalam internet, kalau you all nak tengok tapi apa yang saya nak cakap kan, kalau membeli bahan2 pencuci muka, lipstick, bedak, ( pemutih) dan sebagainya...cuba baca betul2 dan tengok label serta cari lah maklumat yang baik.

Kadang apa bila product tu bagus, tapi sbb mahal so adalah yang jadik cetak rompak, buat yg murah dgn packaging yg sama dan jual dgn harga sket rendah..tapi quality  - hampeh!

Kadang saya terpegun bila tengok org beli SKII kat pasar tani atau beli branded item kat Pasar Tani dgn harga yg jauh murah cuma packaging jer sama. Dah tentu tiruan tapi nak jugak beli...

Tanda2 kulit tak sesuai bila pakai, muka jadik merah2...
Muka jadik rasa sangat 'tegang' dan amat sakit bila kena cahaya matahari
Dan akan ada tompok hitam bila atau jeragat yang cepat naik bila muka kena matahari..

Bibir akan bengkak dan mengelupas..

So - jaga lah diri dan anda amat berharga..kalau tak mampu..pakai bedak sejuk ajer...serius!!
Bahan pencuci / bedak yg anda buat lagi tinggi quality...dari beli bedak atau pencuci palsu

Contoh - bedak sejuk yg d buat sendiri dan di simpan bersama bunga tanjung - best!
Atau jamu untuk sihat gabungan beberapa bahan khasiat seperti khurma ( sweet), manjakani (untuk penyembuhan) - masak dan sejuk kan serta simpan dalam botol kaca. Tahan utk beberapa hari.

Atau madu segar + teh + hirisan lemon - menyegarkan.
Vanilla + susu - hmm...hmm...

Okay - nanti, kita kongsi lagi cerita. Saya sekarang cuma pakai Body Shop dan L'oreal, itu yang serasi, dulu pakai juga Clinique dan EL...hehehe..Janji serasi - ok. Tengah menengok2 SKII range tapi tunggu stok yg ada ni abih...

Body lotion jgn di tinggalkan...penting..sbb kulit kita ni mana cukup nak tahan moisture tu, so rajin2 la sapu kat badan, leher, siku,  dan segala.. Bukan senang nak cantik...Dan kalau gi tempat sejuk atau selalu dok dlm air-cond, lagi la..pakai lebih2 sket.

Err..jgn lupa kalau tak ikuti cerita Vanilla bean di post terdahulu!

Barang yang asli untuk kecantikan yang lebih lama - Puan Cantik Manis.

No comments:

Post a Comment