Tuesday 1 March 2011

Tea - your good friend!

Assalamualaikum..
Sudah lama rasanya tidak berbicara di sini..Hari ni mood saya okay sedikit setelah beberapa hari kelam kabut dgn kerja..semua nak cepat, dari merata tempat, technical request..penat otak kadang2, trying to address all the issues..

So, what can I do to de-stress...have a good cup of tea..that not only refreshing but calm me down..
Saya telah banyak mencuba berbagai2 minuman..bukan sbb sajer sbb saya dlm formulation tapi sbb travelling dan keinginan untuk mencuba...

Dalam banyak2 tu, tea  antara minuman yang boleh di ambil banyak kali...
Nescafe - for some reasons, I cannot take it too often this day. Dah tua ker? hehehe..I got dizzy ..
Tapi kopi Che Nah - kdg2 balik kampung mmg kena pekena segelas, kalau adik dan adik ipar saya buat..lagi sedap..( apa jampi ntah!)..
Nescafe...di proses dari buah2 kopi yang dari Malaysia atau di import..err..saya tak nak citer pasal Nescafe lah ari ni sbb dulu saya kerja kat kilang nyer di Shah Alam nun...nanti lain episode yer..

Yang saya nak cerita ialah tea..dlm banyak2 tea yang saya cuba, saya dapati Dilmah tea is the best so far. Bukan sahaja dari rasa nya yang pelbagai tetapi dari Green Tea nya amat calming..Kalau nak carik pasal Dilmah lagi pergi http://www.dilmah.com/ , rasanya anda akan dapati berbagai citarasa...
Yang ini Sencha Japanese tea, saya minum setiap hari kat opis. Stok baru abih, so kena order lagi ni. Yang ini membuatkan saya rasa tenang apatah lagi bila banyak kerja menimbun..have a hot Japanese tea and relax, I get back my focus...

This is lemon tea, I usually take it in the afternoon or after lunch. The taste of the lemon macam air tea lemon tapi I like without sugar.


Yang ini Oolong tea..walau pun saya ni mmg suka Dilmah tapi saya tak bias. The best Oolong tea probably from China that I tasted. Tapi yang ini pun not bad, cuma sikit keras dari Oolong yang saya cuba dari China.

Okay yang ini adalah himpunan berbagai tea, ada 8 jenis tea dan setiap satu ada 10 uncang. Setiap uncang di balut dalam paper yang cantik dengan clear label. They are Green Tea - natural, Oolong tea, Green Tea - Jasmine Petal, Green tea - Sencha, Green Tea - Mint, Green Tea - Pure Chamomile, Green Tea - Rose Hip & Hibiscus, Pure Peppermint..I like all but my vote goes to Green Tea - Sencha and Green tea - natural and Green tea - Rosehips and Hibiscus. May be I am a simple person and not too strong flavour..but some may like the Pure Peppermint..

Yang ini pulak Dilmah tea  - Himpunan dari the best selection of teh World's Finest Gourment Teas. Ada 8 jenis jugak dan they are Ceylon Supreme Tea, English Afternoon tea, English Breakfast tea, Irish Breakfast Tea, Earl Grey Tea, Darjeeling Tea, Green tea with Natural Jasmine Petal and Green Tea - Sencha.
Semua best! Tak tipu..dan okay lah kalau tak percaya..saya dah banyak travel to europe and to northern and southern hemisphere..some of the 4 to 5 stars hotel mmg pakai Dilmah teas...

Dia ada banyak lagi..strawberry, laici, mango dan berbagai perisa..tapi untuk keaslian..cari lah macam Green tea dan Earl Grey, English Breakfast...masa saya di Sri Lanka di mana tempat Dilmah di hasilkan, mmg terpegun melihat variasinya...dan macam mana di angkat jadi tea di kelas atasan..Kat some 5 star hotel di Mekah dan di Riyadh juga pakai tea ni.

Okay - Dilmah tea pun ada dalam pembungkusan tin, saya ada beli a few dan sama macam dalam website tu..best tapi yang ini mostly is leaf..so you need to have the proper alat untuk bancuh, tapi if you do not mind the leaf - it's okay. Saya suka sbb bila daun tea dah mengembang, aroma dan rasa yang lebih lazat..dan saya suka minum Dilmah tea tanpa gula untuk dapatkan keaslian rasanya.

Okay  -tea ni mempunyai anti-oxidant yang baik untuk kesihatan. ( wah - standard wording mcm kat article rasmi ajer!).. Bila minum tea ia juga mengalakkan pembuangan air kencing, so toxic dalam badan akan terkumuh ( ceh..another good word!) ...dan di buang bersama air kencing. .. Bila kita minum, kita mesti ada buang kan..Pernah tak anda minum, minum..dan minum..tapi tak kencing2...Haaa...bahaya tu..lets talk about it in next episode. Kalau nak tea2 kat atas tu, ask special.ingredients@yahoo.com . If you are lucky, there could be some stock.

Tea juga tak macam kopi, sbb ada daun tea yang di petik dgn tangan dan cara pengeringan yang membezakan antara green tea dan black tea. Didalam green tea extract ada terdapat komponent yang di panggil EGCG yang lebih 20x ganda effective sebagai anti-oxidant jika di banding dgn Vitamin C.
Banyak kebaikan green tea seperti menaikkan metabolisma ( so  - may be boleh tolong dalam kuruskan badan kot!), anti carcinogen, anti-inflamatory.

Tapi kan mmg pesanan orang tua tu betul..makan apa pun, jangan berlebih2..saya minum tea setakat maksimum 5 cups ajer sehari...jgn pulak pagi petang siang malam dan waktu2 rehat minum tea ajer...pulak. Badan kita perlukan calcium dan iron dan sumber yang utama adalah susu. So, tea is your good friend but dont forget your parents...:)

Ada kala cinta hati tak perlu terucap, cukup dengan perbuatan yang menunjukkan anda sayang dan prihatin, but a gentle saying ' I love you' is always a good word to say to your loved ones. You do not need to have a special occasion to mention it, as everyday is a special day.
Cheers - Puan Cantik Manis

1 comment: