Friday 11 March 2011

Makanan ketika darurat

Assalamualaikum...
Saya terkejut, terharu dan amat sedih dengan kejadian yang menimpa Japanese dan penduduk2nya akibat gempa bumi dan tsunami hari ini. Gambar2nya seolah menunjukkan keadaan yang bakal berlaku bila kiamat menjelma...api marak akibat letupan logi minyak...asap berkepul2..manusia berlari cuba menyelamatkan diri dan keadaan haru biru....Apa yang kita belajar dari episod ini?...Sesungguhnya dunia ini milik Nya juga dan Dia Amat Berkuasa, dan mampu melakukan apa sahaja....dariNya kita datang...kepadaNya kita kembali...bila dan bagaimana...hanya Dia yang tahu segala2nya...moga2 'pengakhiran' kita dalam keadaan baik2....

Telah agak lama saya tidak menulih, kesibukan mtg pihak pengurusan dan pembentangan status perniagaan..adalah hari2 yang sibuk..pekerjaan ini memerlukan agility yng tinggi..dan sometimes kena ambil not very popular decision when doing the right things and do it right...Tapi demi kesihatan rakyat Malaysia..saya lakukan juga..

So - berbalik kepada topic di atas, ketika terjadi darurat, perkara penting pastikan kebersihan. Air yang di minum selain air mineral, hendaklah di masak. Banyak penyakit terjadi dari jangkitan kuman dari air, oleh itu pastikan air utk di minum di masak dengan elok.
Kalau ada anak2, pastikan minuman dan makanan mereka di masak dengan elok utk membunuh kuman2.
Sekiranya anda makan daging, keracunan makanan kadang kala boleh dikesan bila anak rasa sedikit kekejangan otot ( muscle spasm) dan munkin di ikuti oleh muntah2...Sebab itu kadang2 anak2 tak boleh nak cakap tapi depa picit2 lengan atau badan mereka.
Seboleh2 nya dalam darurat jgn makan makanan mentah kerana ketika ini bila segalanya bercampur, cross contamination mungkin berlaku. Pastikan tangan bersih dan utensil bersih.

Mata ngantuk la...dan nak bangun malam..insyAllah..

Tidur yang cukup, merehatkan otot, minda dan jasmani...bagi menyerlahkan kecantikan.
Tapi jangan terlebih tidur kerana 'curi' masa adalah kerugian yang paling tinggi kerana masa kita sebenarnya sangat sedikit. Have a good sleep. Gud nite! - Puan Cantik Manis

No comments:

Post a Comment